7 червня 2024 року на сайті Липоводолинської селищної ради було опубліковано проєкт рішення «Про припинення діяльності Сухогруньської гімназії Липоводолинської селищної ради Сумської області шляхом ліквідації». Це дало старт початку громадського обговорення цього питання. Та безпосередня зустріч керівників громади з жителями старостату, батьками і працівниками закладу освіти відбулась лише через рік. Чи не запізно в громаді приступили до обговорень і чи може бути альтернатива ліквідації закладу?
Демографічна проблема вимагає болючих рішень
Всього в Сухогруньській гімназії на кінець навчального року налічувалося 32 учні. Попередньо, 1 вересня тут мають сісти за парти 26 дітей. Це недостатня кількість, якщо брати до уваги той факт, що з 1 вересня 2025 року уряд не фінансуватиме зарплати вчителів у школах, де навчаються менше ніж 45 учнів. Тож рік тому був даний старт громадським обговоренням щодо можливого припинення діяльності Сухогруньської гімназії.
Настав час підбивати підсумки цих обговорень. 10 червня в Сухій Груні відбулась зустріч представників громадськості Сухогруньського старостату, колективу закладу, батьків із керівниками селищної ради Володимиром Штаньком, Оленою Шталтовною, Юлією Шапран, очільницею відділу освіти, молоді та спорту Наталією Педько й директоркою Липоводолинського ліцею Іриною Вовк.
– До 2027 року ми маємо привести у відповідність із вимогами освітньої реформи мережу закладів освіти громади, – повідомила Наталія Педько. – Найболючіше питання – демографічне. Ваш заклад із 1 вересня не фінансуватиметься державою. Але в разі ліквідації працівники, діти не залишаться напризволяще. Відповідно до законодавства, буде організовано підвезення педагогів і учнів до найближчого закладу освіти. Це Липоводолинський ліцей, відстань до якого – 12 кілометрів. Це перспективний заклад, де діти отримуватимуть освіту в кращих умовах. Держава віддає пріоритет закладам, де більше діток, туди й вкладає кошти. Це не наш вибір, це вибір часу. Ми повинні діяти в інтересах дітей.
Наталія Педько розповіла про переваги навчання в Липоводолинському ліцеї. За її словами, це, перш за все, наявність безпечного, комфортного укриття, капітальний ремонт приміщення, відремонтована спортивна зала, зручні сучасні простори для навчання і відпочинку, їдальня на 180 місць, оновлений харчоблок. Продемонструвала очільниця відділу освіти й можливості для розвитку творчих, спортивних здібностей учнів у Будинку для дітей та юнацтва, музичній школі, ДЮСШ, спортивному клубі селища, на спортивних майданчиках тощо.
«Картинка класна, та чи бачать її діти?»
Присутні досить емоційно реагували на виступи представників влади. Перш за все вони зазначали, що навчальний процес у Липоводолинському ліцеї вже більше ніж рік здійснюється онлайн, тоді як у Сухогруньській гімназії – очно.
– Показана презентація – лише «красива картинка». Скільки дітей нею скористалося? Де гарантія, що 1 вересня діти почнуть навчатися очно? Як вони відвідуватимуть гуртки, коли в автобуса чітко визначений графік руху? Ви вкладаєте в красу, яку треба показати благодійникам, а не для того, щоб цим користувалися діти, – зауважували мешканці старостату.
Ірина Вовк розповіла, що в Липоводолинському ліцеї навчається 541 учень, в тому числі підвозяться 130 дітей із 12 населених пунктів. Є можливість формувати групи продовженого дня. Всі нормально відчувають себе в колективі, сільські діти отримують кращий рівень знань, займають місця на олімпіадах і конкурсах.
Люди сумнівалися, чи вистачить дітям місця в одному укритті опорного закладу, чи буде безпечним процес перевезення. Висловлювалась думка, що учнів краще розподіляти по кількох закладах маленькими групами, а не збирати в одному.
– Ми хочемо, щоб у період війни наші діти навчались тут, на місці, щоб ми не переживали, коли вони в дорозі. Якби нам зберегли гімназію, можливо, сюди їздили б діти з інших сіл, може, приїхали б переселенці. Варто поборотися за цю школу. Закинути дуже просто, а от зберегти – була б хвала і честь усім. Чому нам пропонують тільки ліквідацію, а не реорганізацію чи перепрофілювання? – лунало з залу.
– Щоб створити філію, потрібно було протягом року обговорювати відповідний проєкт рішення, – пояснювала заступниця селищного голови Юлія Шапран. – Якби у вас була хоча б початкова ланка… Перспективи в наступні роки створення повних класів немає, і це головна проблема.
Чи можна все міряти рентабельністю
Зустріч стала приводом озвучити перед владою й інші проблеми, що хвилюють місцевих жителів. Вони говорили, зокрема, про незадовільний стан дороги в напрямку Липової Долини, про закриті об’єкти соціальної сфери, про те, що на наступний рік планують ліквідувати дитсадок.
– Закрили пошту, бо «нерентабельно». Дійшло до того, що люди перестали передплачувати газети, адже пересувне залишає їх де доведеться. Далі закрили ФАП. Раніше була в нас своя фельдшерка. Пообіцяли, що їздитимуть лікарі, в результаті вже вивезли й обладнання. Те саме буде зі школою. Виходить, автобус, зарплата водію, бензин, підвезення рентабельно, а тримати гімназію – нерентабельно. – казала місцева жителька Ніна Єрьоменко.
– Оптимізація шкіл – найболючіший процес, але без цього громада не виживе, – пояснював голова громади Володимир Штанько. – Раніше 80 відсотків бюджету забирала освіта. Сьогодні громади, які вчасно не провели оптимізацію, неспроможні. Ми в свій час прийняли правильні рішення. Звичайно, шкода вашої школи, але в перспективі якщо цього не робити – не буде коштів на утримання громади. Те, що ми сьогодні продемонстрували – це не «картинки», а реальна робота. В Липову Долину їздять діти з сіл, розвиваються в мистецтві, спорті, стають переможцями різних змагань. Спортзали, художні майстерні – ви не можете сказати, що вони пустують. Ми не можемо набудувати таких просторів у кожному селі. Я особисто роблю все, щоб вашим дітям було краще. Ми купили майже на 19 млн грн шкільних автобусів, зробили доріг по селах майже на 64 мільйони, в т. ч. й за державні кошти.
Аргументи керівників не справили великого враження на присутніх. Наприкінці зустрічі на голосування був винесений проєкт рішення «Про припинення діяльності Сухогруньської гімназії Липоводолинської селищної ради Сумської області шляхом ліквідації». 45 зареєстрованих учасників і учасниць зібрання одноголосно проголосували «проти».
Наступний крок – винесення цього проєкту рішення на розсуд депутатів селищної ради. Засідання сесії, попередньо, відбудеться в третій декаді червня.
Капустинську та Саївську гімназії планують реорганізувати в філії
Тим часом у Синівській громаді завершились громадські обговорення щодо подальшої долі Капустинської та Саївської гімназій. Ще рік тому йшлося про повну ліквідацію цих закладів освіти. Відповідні проєкти рішень були опубліковані на сайті Синівської сільської ради.
Але після численних обговорень у старостинських округах, зустрічей із трудовими та батьківськими колективами, проведення опитувань батьків та вивчення ситуації на місці стали шукати компромісні рішення.
«Після проведених зустрічей в обох закладах було скликано нараду з представників органів місцевого самоврядування, відділу освіти, які вивчивши матеріали протоколів, нормативно-правових документів, розпочали обговорення ситуації, що склалася. Сільським головою було запропоновано наступне: відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2021 р. № 1062 «Про затвердження Положення про ліцей», наказу Міністерства освіти і науки України від 06.12.2017 № 1568 «Про затвердження Типового положення про філію закладу освіти» внести пропозицію: реорганізувати Капустинську та Саївську гімназії Синівської сільської ради Сумської області шляхом приєднання до Синівського ліцею Синівської сільської ради Сумської області шляхом створення філій», – йдеться на сайті сільської ради.
Працівники закладів та батьки учнів одноголосно підтримали пропозицію створення філій. За результатами громадських слухань та розгляду пропозицій і звернень вирішено винести проєкти рішень «Про реорганізацію Капустинської гімназії Синівської сільської ради Сумської області шляхом приєднання до Синівського ліцею Синівської сільської ради Сумської області» та «Про реорганізацію Саївської гімназії Синівської сільської ради Сумської області шляхом приєднання до Синівського ліцею Синівської сільської ради Сумської області» на розгляд сесії сільської ради в липні.